Cursussen

Schilderen

Jos Klaver

Beeldend kunstenaar

Op de eerste plaats ben ik beeldend kunstenaar. Daarnaast geef ik al “mijn hele leven” cursussen tekenen en schilderen. Ik was ook docent aan de Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en aan het Creatief Centrum de Gruitpoort in Doetinchem. Op aanvraag verzorg ik workshops.

“Tekenen en schilderen is mijn leven. Niets is leuker dan met andere geïnteresseerden mijn passie te delen en mensen te begeleiden in hun ontdekkingstocht naar de manier waarop zij zich beeldend kunnen uiten en verrijken.”

Iedereen kan de kwast en het potlood hanteren. Iedereen kan zich beeldend verder ontwikkelen. Iedereen kan (zelf)inzicht krijgen in de werking van het beeldende.
Ik zie er naar uit samen met jou de ontdekkingstocht aan te gaan naar je mogelijkheden. Je zult vast ook de inspiratie ervaren van de lesgroep waarvan je deel uit maakt.

Neem een kijkje

Cursus

Het cursusjaar 23/24 bevat 29 lessen; kosten 7,95 euro per uur.
Elke bijeenkomst duurt 2.5 uur.

Er zijn 3 lesgroepen op de maandag. Lestijden: morgen: 09.30-12.00 uur; middag: 13.30-16.00 uur; avond: 19.30-22.00 uur.

De start is in september en loopt door tot en met mei/begin juni.
Later instappen is mogelijk.

De manier waarop er wordt gewerkt is erg afhankelijk van de ontwikkelfase van de deelnemer. De aanpak is dus vooral persoonsgericht. Groepsmomenten worden door de begeleider gecreëerd en zijn gericht op werkbesprekingen en op de bespreking van actuele thema’s (zoals technieken, kleurgebruik, interessante tentoonstellingen en dergelijke). Cursisten bespreken naar behoefte ook elkaars werk en leren ook van de diversiteit in aanpak.

Het Atelier is gehuisvest in het gebouw van Brun Sport. Bij mooi weer kan er ook buiten worden gewerkt.
Schildersezels worden verstrekt. Voor overig materiaal zorgt de deelnemer zelf.

Planning

De start van het nieuwe seizoen is op maandag 25 september 2023.

De laatste cursusdag is op maandag 3 juni 2024.

De planning van seizoen 2023 / 2024 is als volgt:

Januari

Februari

Maart

Mei

Juli

Augustus

December

Workshop

Buiten de cursus om kan een korte workshop buiten tekenen of schilderen worden georganiseerd. De workshop vindt meestal plaats in de maanden mei en/of juni.

De buitenworkshop bestaat uit maximaal 1 dag of wordt verspreid over 3 dagdelen. Belangstellenden kunnen zich opgeven via mail of telefoon.

Deelnemersgeld wordt geretourneerd in het geval regen roet in het eten gooit.

De cursussen worden gegeven op het volgende adres:

Brun schaats- en skeelersport
Dorpstraat 43
6582 AL Heumen

altijd op de hoogte

Open Huis

Op zondag 10 september is er Open Huis op de cursuslocatie van 14.00 tot 16.00 uur. Er wordt informatie gegeven over de cursus en er is werk van cursisten te zien.

Is er de wens een cursusbijeenkomst vrijblijvend bij te wonen dan kan dat altijd. Graag wel even vooraf contact opnemen.

Van harte welkom op de Dorpstraat 43 in Heumen.

Start seizoen 2023/2024

Op maandag 25 september start het nieuwe cursusjaar.

In verband met het Corona-virus

In de cursusruimte kan 1.5 meter afstand ten opzichte van elkaar worden bewaard. Er zijn voldoende ventilatiemogelijkheden. Daar waar van dichtbij gezamenlijk gekeken moet worden zijn mondkapjes en doorzichtige gezichtsschermen aanwezig.

Op basis van een eventuele voorgeschreven lock-down, kan cursusgeld worden geretourneerd.

In de krant

In week 36 is in het regionieuws van de gemeenten Groesbeek, Heumen en Mook en Middelaar het  volgende bericht opgenomen (verkorte versie):

‘Mensen hun talenten laten ontdekken’

Er zijn steeds meer mensen die tekenen of schilderen of die dat (weer) willen gaan doen. Ze beleven veel plezier aan het beeldend bezig zijn. Vaak ontstaat de behoefte aan begeleiding door een professional om meer techniek onder de knie te krijgen of om los te komen van oude patronen.

Jos Klaver is zelf beeldend kunstenaar en begeleidt al jaren zowel hobbyisten als professionals. Hij heeft als docent onder andere zijn sporen verdiend aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Jos staat bekend als een bevlogen en inspirerend docent die bij elke deelnemer op zoek gaat naar ontwikkelingsmogelijkheden. Ontwikkeling brengt beweging/groei tot stand en maakt energie vrij. Zo ontstaat ook inspiratie en energie bij de cursist. In zo’n “flow” ontstaan er vaak de mooiste werken.

Jos: “Ik hecht eraan dat mensen zich bij mij op hun gemak voelen; dat ze alle vrijheid en ruimte voor ontplooiing hebben. Een goede sfeer in de groep is een belangrijke basisvoorwaarde. Elke cursist volg ik individueel. Steeds bespreken we de mogelijkheden en ontwikkelingen en ik kijk hoe dat wordt opgepakt. Het plezier in het beeldend bezig zijn staat voorop. ‘Mijn spiegel’ leidt altijd tot nieuwe ontwikkelingen en inzichten”.